Trabalho docente no ensino superior: análise da produção científica publicada no Brasil (2010 e 2019)
Show simple item record
dc.contributor.author |
Gemelli, Catia Eli |
pt_BR |
dc.contributor.author |
Closs, Lisiane Quadrado |
pt_BR |
dc.date.accessioned |
2022-05-30T21:49:41Z |
pt_BR |
dc.date.available |
2022-05-30T21:49:41Z |
pt_BR |
dc.date.issued |
2022 |
pt_BR |
dc.identifier.issn |
1678-4626 |
pt_BR |
dc.identifier.uri |
https://dspace.ifrs.edu.br/xmlui/handle/123456789/520 |
pt_BR |
dc.description.abstract |
Este artigo tem por objetivo mapear e analisar o estado da arte da produção acadêmica sobre trabalho docente no Ensino Superior publicada no Brasil na última década (2010-2019), em artigos científicos indexados na base de dados Scientific Electronic Library Online (SciELO). Por meio de uma revisão sistemática, foram analisados aspectos quantitativos e qualitativos da literatura, com uso de técnicas bibliométricas e de análise de conteúdo. Os resultados indicam predomínio
de pesquisas sobre formação e avaliação da docência universitária; saberes e práticas docentes; precarização, condições e relações de trabalho docente. Esse panorama contribui para a identificação de tendências e lacunas teóricas e para a proposição de uma agenda potencial para avanço da pesquisa brasileira |
pt_BR |
dc.description.abstract |
This paper aims to map and analyze the state of the art in studies on
teaching work in higher education published in Brazil in the last decade (2010-2019) through scientific articles indexed in the Scientific Eletronic Library Online (SciELO) database. A systematic review has been carried out in order to analyze quantitative and qualitative aspects of the literature using bibliometric techniques, and content analysis. The results indicate the predominance of research on training and evaluation of university teaching; teaching knowledge and practices; and precarization, conditions, and teaching work relations. This panorama contributes to identify theoretical trends and gaps, as well as to propose a potential agenda to advance Brazilian research. |
en |
dc.language.iso |
por |
pt_BR |
dc.relation.ispartof |
Educ. Soc., Campinas, v. 43, e246522, 2022 |
pt_BR |
dc.rights |
Open Access |
pt_BR |
dc.subject |
Trabalho docente |
pt_BR |
dc.subject |
Educação superior |
pt_BR |
dc.subject |
|
pt_BR |
dc.title |
Trabalho docente no ensino superior: análise da produção científica publicada no Brasil (2010 e 2019) |
pt_BR |
dc.title.alternative |
TEACHING WORK IN HIGHER EDUCATION: ANALYSIS OF SCIENTIFIC PRODUCTION PUBLISHED IN BRAZIL (2010-2019) |
pt_BR |
dc.type |
Artigo de periódico |
pt_BR |
dc.type.origin |
Nacional |
pt_BR |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
Show simple item record
Search DSpace
Browse
-
All of DSpace
-
This Collection
My Account